Za nami kolejna edycja, najważniejszego w kraju wyścigu samochodowego, który jest jednocześnie eliminacją mistrzostw Polski i Europy. 12. Wyścig Górski Limanowa - Przełęcz pod Ostrą wrócił do kalendarza imprez po rocznej przerwie spowodowanej pandemią i przeszedł do historii z kolejnym rekordem trasy ustanowionym przez włoskiego zawodnika, Christiana Merlego.
Na imprezę zjechała czołówka zawodników z całej Europy. Na starcie stawiło się ponad 100 zawodników z 10 krajów. Wyścig i sprzyjająca sportowym emocjom pogoda zgromadziła tysiące kibiców wzdłuż trasy Stara Wieś - Przełecz pod Ostrą, wśród których znaleźli się zaproszeni goście m.in.: Poseł na Sejm RP Wiesław Janczyk, Wojewoda Małopolski Łukasz Kmita, Radny Sejmiku Województwa Małopolskiego, a jednocześnie Prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej - Grzegorz Biedroń, gminę Limanowa reprezentował Wójt Jan Skrzekut oraz Przewodniczący Rady Gminy Limanowa Stanisław Młyński. Na trasie wyścigu nie zabrakło także władz samorządowych z innych gmin.
Michał Ratajczyk wygrywa 7 Rundę GSMP
Christian Merli najszybszy w treningach przed 9 Rundą FIA EHC.
109 kierowców z 10 krajów Europy przystąpiło do podjazdów treningowych 9 Rundy FIA EHC – Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Górskich. Sobotnie podjazdy były także 7 Rundą Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski. 12 kierowców startowało jednomiejscowymi autami z nadwoziem otwartym, z Kategorii 2. Tysiące kibiców zgromadzonych wzdłuż trasy Stara Wieś – Przełecz pod Ostrą oczekiwało na kolejny pojedynek dwóch europejskich mistrzów: Simone Faggioli (ITA, Norma M20 FC Bardahi) i Christiana Merli (ITA, Osella FA30 Zytek LRM) – rekordzisty trasy z 2018. Ten dzień wyraźnie należał do kierowcy z Trydentu – Merli był najszybszy we wszystkich podjazdach treningowych, wyprzedzając konkurenta o ok. 3,5 sekundy w każdym podjeździe. Na trzecim miejscu meldował się kolejny Włoch, Diego Degasperi (ITA, Osella FA30 Gea). W samochodach z nadwoziem zamkniętym trzy razy najlepszy czas notował Daniel Stawiarski (POL, Mitsubishi Lancer EVO IX), w jednym z podjazdów, kiedy zaliczył kontakt z barierą, na czele listy wyników podjazdów pojawił się DUBAI (POL, Mitsubishi Lancer), jedyny w tym sezonie Polak walczący o czołowe miejsca w FIA EHC. W czołówce kategorii meldowali się także Piotr Parys, Ronnie Bratshi ((CHE, Mitsubishi Lancer EVO IX, który w kolizji urwał koło), Waldemar Kluza (POL, Skoda Fabia) i Piotr Parys ( POL, Ford Fiesta). Mimo nadziei kibiców Merlemu nie udało się pobić własnego rekordu, choć zbliżył się do niego dwukrotnie o niecałą sekundę.
W trakcie dwóch podjazdów treningowych i dwóch wyścigowych rozgrywanej równolegle 7 Rundy Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski, na trasie kilkukrotnie pojawiała się czerwona flaga, oznaczająca zatrzymanie wyścigu. W większości przypadków były to awarie techniczne, poważniejszą kolizję zaliczył jedynie Adam Gładysz, który zaliczył dachowanie, na szczęście zawodnikowi nic się nie stało. Część zawodników z czołówki klasyfikacji generalnej musiało powtarzać woje podjazdy; bądź musieli stawać na czerwonej fladze, bądź byli spowalniani przez jadące przed nimi samochody, trapione awariami technicznymi. W podjazdach treningowych najlepsze czasy notował Daniel Stawiarski, wyprzedzając DUBAI’a i Michała Ratajczyka (Mitsubishi Lancer). Jednak oba podjazdy wyścigowe należały już do Ratajczyka, który ostatecznie wygrał 7 Rundę GSMP. W pierwszym podjeździe wyścigowym Ratajczyk na mecie zameldował się z drugim czasem, jednak zgłosił sędziom fakt spowalniania jazdy przez jadącego uszkodzonym autem Gabriela Kubita. Pokerowa zagrywka opłaciła się: powtórzył podjazd z wynikiem lepszym o prawie dwie sekundy i wysunął się na prowadzenie. W drugim podjeździe wyścigowym nie dał szans rywalom, wyprzedzając Daniela Stawiarskiego o zaledwie 0,6 sekundy! W końcowych wynikach rundy na drugim miejscu sklasyfikowano DUBAI’a (strata 4,449 s) i Piotra Parysa, który stracił do zwycięzcy ponad 11 sekund. Młody zawodnik Automobilklubu Wschodniego pewnie wygrał jednak w swojej klasie, po raz kolejny jadąc szybciej od bardziej doświadczonych w wyścigach górskich konkurentów.
Podwójny rekord Christiana Merlego
9 Runda FIA EHC – Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Górskich była kolejnym popisem włoskiego kierowcy Christiana Merli (ITA, Osella FA30 Zytek LRM), który podczas podjazdów wyścigowych dwukrotnie pobijał swój własny rekord trasy Stara Wieś – Przełęcz pod Ostrą. W pierwszym podjeździe wyścigowym wykręcił czas 1:50,412, w drugim pojechał jeszcze szybciej, łamiąc magiczną barierę 1:50 (nowy rekord to 1:49,841). Prędkość maksymalna Włocha przekraczała 260 km/h, średnia prędkość na liczącej 5493 m i 33 zakręty trasie sięgnęła 180 km/h. Za nim w klasyfikacji generalnej wyścigu uplasował się Simone Faggioli (ITA, Norma M20 FC Bardahl), na trzecim miejscu sklasyfikowano Petra Trnkę (CZE, Norma M20FC). Znakomicie wypadli polscy kierowcy, którzy opanowali podium Kategorii 2 (auta z nadwoziem zamkniętym). 9 Rundę FIA EHC wygrał Daniel Stawiarski (Mitsubishi Lancer), wyprzedzając Dubai,a (Mitsubishi Lancer) i Piotra Parysa (Ford Fiesta).
W niedzielnej odsłonie wyścigu na starcie pojawiło się 108 kierowców.
Niedzielny podjazd treningowy rozgrywany był w ekstremalnie wysokiej temperaturze, na szczęście dla zawodników i tysięcy kibiców którzy na żywo obserwowali zawody. Później temperatura na szczęście spadła, pojawiły się krople deszczu. Nawierzchnia pozostała jednak sucha i przy umiarkowanej temperaturze warunki okazały się idealne do bicia rekordów.
Zawodów nie ukończył Sebastien Petit, którego Nova NP. 01-2 odmówiła posłuszeństwa w pierwszym podjeździe wyścigowym. Część kierowców z czołówki stawki musiała powtarzać rozpoczęty podjazd.
Niedzielny wyścig był także 8 Rundą Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski. W pierwszym podjeździe wyścigowym zwyciężył Daniel Stawiarski (Mitsubishi Lancer) wyprzedzając o jedną dziesiątą sekundy Michała Ratajczyka (Mitsubishi Lancer) i Dubai’a. Piotra Parysa. W drugim podjeździe Parys pojechał znacznie wolniej zakładając opony deszczowe, przyspieszył natomiast Ratajczyk wyprzedzając Stawiarskiego. Ostatecznie w 8 Rundzie GSMP klasyfikacja generalna ułożyła się następująco:
Tegoroczny wyścig Patronatem Honorowym objął Marszałek Województwa Małopolskiego Witold Kozłowski, w skład Komitetu Honorowego weszli także Wicemarszałkowie: Łukasz Smółka i Tomasz Urynowicz.