Po wprowadzeniu obostrzeń sanitarnych związanych z sytuacją epidemiologiczną od 16 marca br. porady udzielane były wyłącznie zdalnie. W związku ze znoszeniem kolejnych restrykcji, od 8 czerwca br. wznowiona została działalność stacjonarna powiatowych punktów NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ ORAZ NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA OBYWATELSKIEGO.
Obsługa w punktach stacjonarnych możliwa jest wyłącznie po wcześniejszym umówieniu wizyty. Rejestracji można dokonać telefonicznie, dzwoniąc pod numer 18 333 7804 ; kom. 600 033 199 lub też pod jeden z numerów wskazanych poniżej w konkretnym punkcie porad. Dzwoniąc należy wskazać czy chodzi o poradę zdalną, czy bezpośrednią w punkcie.
Sprawy, które nie wymagają Państwa bezpośredniej obecności w punktach, prosimy załatwiać telefonicznie lub mailowo. Poniżej w załączniku znajduje się Wniosek o poradę prawną zdalną.
Mając na uwadze bezpieczeństwo oraz obowiązujący reżim sanitarny przestrzegać należy następujących zasad:
– dezynfekcja rąk przy wejściu,
– obowiązek zakrywania ust i nosa,
– zachowanie 2 m odległości od innych osób.
-------------------------------------------------------------------
Od 1 stycznia 2019 roku, zgodnie z nowelizacją ustawy, usługi będą świadczone każdej osobie fizycznej, która złoży oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej.
Usługi nieodpłatnej pomocy prawnej zostały poszerzone o nieodpłatną mediację oraz nieodpłatne poradnictwo obywatelskie.
Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:
- poinformowanie o obowiązującym stanie prawnym oraz o przysługujących prawach i obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowo – administracyjnym,
- wskazanie sposobu rozwiązania problemu prawnego,
- przygotowanie projektu pisma w tych sprawach, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowo – administracyjnym,
- sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w różnych rodzajach postępowań,
- nieodpłatną mediację (wyłącznie w punktach prowadzonych przez organizację pozarządową),
- nieodpłatna pomoc prawna nie obejmuje spraw związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z wyjątkiem przygotowania do rozpoczęcia tej działalności.
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje:
- rozpoznanie problemu i udzielenie porady dostosowanej do indywidualnej sytuacji osoby korzystającej z porady.
- Osoba korzystająca jest informowana o przysługujących jej prawach oraz spoczywających na niej obowiązkach.
- W razie potrzeby, podczas porady może być sporządzony wspólnie z osobą zainteresowaną plan wyjścia z trudnej sytuacji oraz udzielona pomoc w jego realizacji. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje różnorodne dziedziny, w tym między innymi kwestie zadłużeń, sprawy mieszkaniowe oraz problemy z zakresu ubezpieczeń społecznych.
Nieodpłatna mediacja (świadczona jest w miarę zgłaszanych potrzeb w punktach prowadzonych przez organizację pozarządową):
- może być prowadzona w sprawach małżeńskich, rodzinnych, sąsiedzkich, konsumenckich i w innych kwestiach spornych, w tym również w sprawach toczących się już na drodze sądowej, o ile sąd nie skierował jeszcze sprawy do mediacji sądowej.
- może obejmować również:
- rozmowę informacyjną o możliwościach wykorzystania polubownych metod rozwiązywania sporów,
- przygotowanie projektu umowy o mediacje lub wniosku o mediacje, który osoba inicjująca mediację wystosuje do drugiej strony sporu.
- Nieodpłatna mediacja nie może być prowadzona w sprawach formalnie skierowanych do mediacji (przez sąd albo inny organ), a także w sprawach, gdzie zachodzi podejrzenie przemocy w relacji stron.
Poniżej tabela przedstawia
lokalizację i godziny dyżurów w punktach:
Liczba wyświetleń: 934