W związku z ogromną rolą informatyki i programowania w różnych dziedzinach życia, w bieżącym roku szkolnym została wprowadzona w Zespole Szkół w Mordarce innowacja pedagogiczna, pt.: „Programuję i eksperymentuję”. Uczestnicy innowacji w czasie zajęć uczyli się programować i rozwijali swoje zainteresowania informatyczne. Uczniowie z klas IV-VI szkoły podstawowej i I-III gimnazjum na zajęciach pozalekcyjnych programowali w środowisku Baltie, a także w LOGO. Baltie to program w łatwy sposób wprowadzający dzieci i dorosłych w świat programowania. Na zajęciach uczniowie nauczyli się pisać programy, w których mały czarodziej, główna postać programu Baltie tworzy obrazy, animacje oraz wykonuje obliczenia. Poznali także podstawy języka Logo. Tworzyli grafiki, animacje, budowali złożone animowane postacie. Uczniowie chętnie i z zapałem uczestniczyli w zajęciach. Tworzenie własnych programów sprawiało im mnóstwo satysfakcji.
W dniu 29 marca 2017r. na zajęcia zostali zaproszeni programiści pochodzący z Mordarki Magdalena Król oraz Kamil Hudecki. Goście opowiedzieli uczniom o zawodzie programisty, jego zaletach i wadach. Kamil i Magdalena wymienili umiejętności, które warto rozwijać, aby w przyszłości zajmować się programowaniem. Zaproszone osoby opowiedziały uczestnikom innowacji o pierwszym zetknięciu się z programowaniem, wymienili szkoły, jakie ukończyli oraz opowiedzieli, czym zajmują się na co dzień w pracy zawodowej. Na koniec chętnie udzielili odpowiedzi na pytania uczniów. Podczas wystąpień gości widać było ich zaangażowanie i zapał do tego, czym się zajmują. Z tego powodu uczniom bardzo podobało się spotkanie z młodymi programistami.
Kolejnym działaniem w ramach innowacji była wycieczka edukacyjna do Miasteczka Multimedialnego MMC Brainville w Nowym Sączu. Uczestnicy wycieczki poznawali technologie multimedialne zwiedzając miejsca takie jak Studio telewizyjne, Studio dźwiękowe, Studio Motion Capture, Studio Druku i Skanu 3D, Studio Grafiki 2D i 3D oraz Studio Kolor korekcji. Uczniowie mieli okazję zobaczyć profesjonalny sprzęt do tworzenia projektów filmowych, reportaży, sesji zdjęciowych, streamingu video, animacji, efektów specjalnych, a także gier komputerowych.
Po krótkiej przerwie odbyły się warsztaty wprowadzające w tematykę grafiki 3D. W ciągu 90 minutowych zajęć uczniowie stworzyli niezwykłe kule w programie Blender 3D. Każdy z uczestników bardzo dobrze wykonał zadanie i na zakończenie wycieczki otrzymał pamiątkowy dyplom. Cała wyprawa bardzo podobała się uczniom i dostarczyła wielu niezapomnianych wrażeń.
Wprowadzenie innowacji w szkole zachęciło uczniów do rozwijania swoich umiejętności informatycznych. Uczniowie klasy VI wzięli udział w Godzinie Kodowania - największej inicjatywie edukacyjnej w historii, adresowanej do uczniów z całego świata zachęcającej do nauki informatyki. Na stronie Code.org układali z bloków pierwsze programy i zdobyli certyfikaty potwierdzające umiejętności kodowania.Udział w innowacji przyczynił się do nabycia nowych umiejętności w zakresie kodowania i programowania. Pozwolił poznać lepiej zawód programisty i nowe technologie multimedialne oraz zdobyć nowe doświadczenia i niejednokrotnie przeżyć radość z napisania działającego programu.
Autorzy innowacji: Małgorzata Dunikowska, Wiesław Mamak, Małgorzata Warzecha