Wszelkie prawa zastrzeżone
Zazwyczaj uczniowie w piątkowe popołudnie z radością opuszczają szkolne mury po ostatniej lekcji, ciesząc się z wolnego weekendu. Jednak inaczej było w Szkole Podstawowej im. Stanisława Konarskiego w Starej Wsi II z 19 na 20 lutego.
Około 30 uczniów klas IV- VI zdecydowało się spędzić noc w szkole, aby uczestniczyć w nietypowym podsumowaniu prac związanych z projektem realizowanym w ramach Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego „Trzymaj Formę’’, promującego zasady aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety. Budynek szkoły na jedną noc zamienił się w ośrodek Terapii Zdrowia. Miejsce, gdzie poprzez wcześniej zaplanowane działania, będą eliminowane złe nawyki i wprowadzane pozytywne zmiany w stylu życia przybyłych.
Punktualnie o godzinie 17.00 progi szkoły przekroczyli uczniowie, aby, jak informował tytuł projektu: ,,Ciemną nocą w szkole zdobyć receptę na zdrowie”.
Realizatorzy projektu poprzez odpowiednie dekoracje zamienili klasy lekcyjne w gabinety terapeutyczne, do których można było zgłosić się w określonych godzinach po nietypową receptę.
W GABINECIE SMAKOTERAPII dietetyk przypominał o zasadach zdrowego żywienia, tłumaczył jak korzystać z informacji zamieszczonych na opakowaniach produktów spożywczych, pomagał zaplanować zbilansowany jadłospis na cały dzień przy użyciu kalkulatorów wartości odżywczej GDA.W gabinecie tym można było również wziąć udział w warsztatach kulinarnych: ,,Zrób to sam”. Na specjalnie przygotowanych stoliczkach pojawiły się produkty potrzebne do wypieku chleba wieloziarnistego oraz batoników musli. Wspólne pieczenie, poza świetną zabawą, uczyło zasad żywienia, poznawania produktów i smaków . No i oczywiście pokazało, że to świetny sposób na oderwanie się od telewizora czy komputera. Każdy pacjent smakoterapeuty mógł także wziąć udział w rozwiązywaniu ,,zdrowej krzyżówki” z nagrodami.
W GABINECIE MUZYKOTERAPII zespół projektowy przedstawił przybyłym wpływ dźwięku na zdrowie w formie prezentacji multimedialnej: ,,Poczuj moc muzyki”. Zapraszał również do wspólnych zabaw i ćwiczeń przy muzyce, które redukują napięcia psychiczne i fizyczne organizmu, poprawiają samopoczucie. Ponieważ do technik stosowanych w terapii muzyką należy także śpiewanie piosenek, stąd w gabinecie tym zorganizowano konkurs karaoke.
W GABINECIE CZYŚCIOCHOTERAPII kosmetolog przypominał o zasadach utrzymania ciała w czystości. Szczególną uwagę zwrócił na higienę skóry oraz wyjaśniał, jak zmniejszyć ryzyko chorób skórnych. Z kolei zespół projektowy zapraszał do przeprowadzenia doświadczeń, ukazujących jak ważny jest czas i sposób mycia rąk oraz zastosowany środek myjący, czy też jaki wpływ na stan jamy ustnej ma zastosowanie pasty do zębów z fluorem. Bardzo duże zainteresowanie wzbudzały pokazy prawidłowego mycia rąk i zębów, do których wszyscy ochoczo się włączali.
W GABINECIE RUCHOTERAPII można było na plakatach poczytać o wpływie ruchu na zdrowie oraz wziąć udział w prostych, ale skutecznych ćwiczeniach kształtujących sylwetkę. Każdy przybyły do tego gabinetu otrzymywał instruktaż ćwiczeń na poszczególne grupy mięśni, aby mógł je potem wykonywać już samodzielnie w domu. Atrakcją tego miejsca była również możliwość udziału w rozgrywkach w piłkę halową, siatkówkę czy unihokeja.
Z kolei wszyscy, którzy przybyli do GABINETU FILMOTERAPII, mogli obejrzeć filmy dokumentalne i animowane poruszające problemy chorób takich jak otyłość, bulimia, anoreksja czy cukrzyca. Uczniowie byli bardzo zainteresowani i żywo dyskutowali o tym, co widzieli na dużym ekranie.
Podsumowanie projektu zakończyło się wczesnym rankiem, kiedy Smakoterapeuci zaprosili wszystkich uczestników nocy w szkole najpierw na prezentację multimedialną ,,Śniadanie zjadamy bo o zdrowie dbamy”, a następnie do wspólnego przygotowania energetycznego śniadania w postaci ,,kanapkowej wariacji”. Okazało się, że wiedza teoretyczna, którą uczniowie zdobyli na temat wartości odżywczej produktów spożywczych oraz zasad higieny przygotowywania i spożywania posiłków, mogą w końcu wykorzystać w praktyce.
Noc w szkole pokazała placówkę z innej perspektywy, nie tylko jako budynku, do którego trzeba przyjść rano z odrobionymi lekcjami i pełną głową wzorów, pojęć oraz informacji, ale także miejsca, gdzie można coś zorganizować, dobrze się bawić i miło spędzić czas. Przy okazji zdobywać wiedzę , poznawać się nawzajem i integrować.
Koordynatorzy projektu: Małgorzata Opiela, Barbara Wrona.
Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. U. UE. L.2016.119.1) informujemy, iż: